‘Hessenpoort, Natuurlijk!’

27 januari 2017

Uitreiking Greenlabel voor Hessenpoort:
Yes! We zijn het eerste bedrijventerrein in Nederland dat dit gebiedslabel uitgereikt heeft gekregen. Na een gedegen toets door de onafhankelijke ingenieursbureaus Royal Haskoning DHV en Stabilitas zijn wij met Hessenpoort uitgekomen op Greenlabel C. Instappen doe je bij G en doorgroeien kun je naar A. Wij willen natuurlijk doorgroeien naar A en daar zijn we ook hard mee bezig. Hieronder een foto van de uitreiking van het label door Lodewijk Hoekstra aan wethouder Duurzaamheid van Zwolle, Filip van As. Filip heeft als het goed is het certificaat op een mooi plekje op zijn kantoor opgehangen.

Vlnr: Filip van As, Lodewijk Hoekstra (NL Greenlabel), Ilse Sijtsema en Tarsy Lössbroek (RVO)

November 2016

5 november Natuurwerkdag: (een blik op de gedane werkzaamheden met een groep vrijwilligers).
Trots op allen die meegeholpen hebben en het resultaat!

img_6838img_6848

Links: Hier wordt het kruidenmengsel op een strook van circa 2000 m2 ingezaaid.
Locatie: tussen Wehkamp en Kruitbosch langs de natuurlijk oever.
Hier worden later ook nog een struinpad en een lunchplek aangelegd.
Rechts: 8 meter hoge wilgenstruiken op de kavel van Euroma worden gesnoeid en aangewend voor het creëren van 2 lunchkoepels ter hoogte van Transferro en tussen Wehkamp en Kruitbosch.

img_6925img_7006

Ook zijn we al druk bezig geweest met de voorbereidingen voor hopelijk een solarpark op Hessenpoort en wel op de kavels onder de hoogspanningsmasten. Besprekingen met de Gemeente Zwolle lopen evenals met het Energiefonds Overijssel en overige betrokken partijen. Een schetssessie met de Provincie heeft alvast wat leuke ideeën opgeleverd.

img_6967

Presentatie visie ‘Hessenpoort, Natuurlijk!’ 21 september 2016

Overhandiging visie Hessenpoort Natuurlijk aan wethouders Rene de Heer en Filip van As van Zwolle en gedeputeerde Erik Lievers van Overijssel!!

img_1834

Vlnr.: Filip van As, Erik Lievers, René de Heer, Ilse Sijtsema, Lodewijk Hoekstra, Laurens Stigter.

Het was een inspirerende sessie met diverse presentaties van o.a. NLGreenlabel (schrijvers van de visie), Jan van Dijk (voorzitter Stichting Avifauna Zwolle) en studenten van het Deltion College (uitslag enquête onder werknemers op Hessenpoort). Voor wie meer wil weten over NLGreenlabel, kijk op www.nlgreenlabel.nl.

Nu de kaders van het plan vastliggen en de bestuurders van Zwolle en Overijssel hebben aangegeven het plan te ondersteunen, is het aan ons de taak te zorgen dat het plan ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Een van de prioriteiten die is gesteld is het aanleggen van een wandelnetwerk over de gehele Hessenpoort. Andere deelplannen zijn o.a. het inzaaien van bloemrijke kruidenstroken langs de diverse wegen (in plaats van enkel gras), het aanbrengen van meer lunchplekken in de natuur en het verder uitwerken van de plannen voor een solarpark onder de hoogspanningsmasten, waardoor de Hessenpoort zo’n 35% van haar totaal benodigde energie kan opwekken.

Op de pagina formulieren staan de uitgebreide visie en het inspiratieboek welke je kunt downloaden om in detail te kunnen bekijken waar we heen willen met dit plan.

Wij zijn in ieder geval heel enthousiast!

(Laurens, Richard, Andre en Ilse)